tiistai 7. helmikuuta 2012

Erikoispostaus #1: Matkakuvia

Nyt teitä lukijoita on jo täydet 10, iso kiitos kaikille! Tämän kunniaksi lupasin tehdä erikoispostauksen, joka ei tällä kertaa liity millään tavalla hevosiin - valokuvaukseen sekä tulevaan ammattiini matkailualalle kylläkin, mutta tässä se nyt tulee. Päätin jakaa teille mielenkiintoisimpia ja mielestäni onnistuneimpia matkakuviani viime vuosien varrelta, toivottavasti tykkäätte!

Ensimmäinen kohde: NEW YORK

Olin äitini kanssa parin viikon matkalla New Yorkissa elokuussa 2010, ja nyt ajattelin jakaa teille kuvia tästä mahtavasta suurkaupungista. Tässä kuvassa Times Square päivällä ja valitsin sen tähän, jotta näette kuinka erilainen se onkaan päivällä ja illalla - tosin ei sitä tunnelmaa voi aistia pelkästään kuvia katsomalla, vaan se täytyy kokea itse. Mahtava aukio, jonka monet kirkkaat valot ja miljoonat miljoonat ihmiset jaksavat ihmetyttää kerta toisensa jälkeen! Etenkin iltahämärässä aukio herää eloon kymmenine teattereineen ja mainostauluineen. Näistä matkakuvista en kaikista listaa hyviä ja huonoja puolia, vaan ne toimivat ikään kuin fiilistelykuvina, mikä ei taatusti helpota matkakuumeeseen.

Tässä on samalta aukiolta kaksi hieman eri paikoista otettua iltakuvaa, joista voi aistia, kuinka erilainen tunnelma niissä onkaan eri vuorokauden aikoina. Päivisin paikka näyttää lähes tavalliselta ohikulkupaikalta eikä siihen välttämättä kiinnitä mitään huomiota, mutta illalla se herää henkiin ja näyttää parhaat puolensa. Etenkin tässä ensimmäisessä kuvassa näkyy kuinka mielettömän paljon siellä oli ihmisiä, tietysti turisteja suurin osa, mutta myös paikallisia. Joidenkin mielestä paikan täpötäysi ilmapiiri saattaisi olla ahdistavaa, mutta itse nautin siitä - sitä fiilistä ei koe monessa paikassa. Aukiolla on myös muun muassa New Yorkin Hard Rock Cafe.

Times Square on monesta elokuvasta tuttu paikka ja sen ympärillä sijaitsee yksi maailman kuuluisimmista teatterikaduista - Broadway. Iltahämärässä parhaiten erottu- vat monien menestyneiden musikaalien mainokset loistivat pitkälle, eikä teattereihin ollut ainakaan vaikea osata. Me kävimme katsomassa West Side Storyn, mutta olisin mielelläni nähnyt lisääkin musikaaleja. Liput olivat aika kalliita ja aukiolla sijaitsevaan saman päivän näytöksiin 50% alennuksella lippuja myyvä koju oli tupaten täynnä ja sinne oli monen sadan metrin jonot. Tästä jälkimmäisestä kuvasta pidän enemmän, sillä tämä antaa alueesta jotenkin kokonais-valtaisemman kuvan, vaikkei siinä miljoonia ihmisiä ja kaikkia mainoksia näykään.

Matkan aikana kävimme katsomassa kaikki tunnetuimmat New Yorkin nähtävyydet, joiden joukossa tietysti Vapaudenpatsas. Matkustimme Manhattanin eteläkärjestä ilmaisella lautalla Staten Islandille ja takaisin. Lautan reitti kulki melko läheltä patsasta, joten se on suosittu tapa saada kuvia siitä ja tämän vuoksi lautta olikin täynnä turisteja kameroiden kanssa. Toki Vapaudenpatsaalle olisi mennyt maksullisia turistikiertoajeluveneitäkin, mutta koimme ilmaisen lautan parhaimmaksi keinoksi säästää sekä aikaa että rahaa. Silti saari oli mielettömän täynnä ihmisiä, niin kuin kuvasta näkyy! Patsaan sisälle oli varmaan lähes tunteja vievät jonot.

Vaikka sainkin lautalta hyvän reunapaikan kuvien ottamiseen, Vapaudenpatsas ei näyttänyt parastaan kuvissa - lähes kaikki olivat epäonnistuneita, vinoja tai muuten vain surkeita. Lisäksi ilma oli tuolloin melko synkkä, joten luontoäitikään ei auttanut. Pääasia kuitenkin on, että sain edes kuvia! Valitsin tähän teille näytettäväksi kymmenistä kuvista yhden, joka on yksi onnistuneimmista kuvista patsaasta. Todellisuudessa Vapaudenpatsas on paljon pienempi kuin miltä se näyttää...

Kävimme illan hämärtyessä myös Empire State Buildingin näköalatasanteella, josta oheinen kuva on. Maisemat olivat henkeäsal- paavan kauniit: pimeä ilta, Manhattanin korkeat ja loistokkaat pilvenpiirtäjät, kaupun- gin syke ja valot olivat uskomattoman maagisen näköisiä 86. kerroksesta. Sitä fiilistä ei kuvista pysty selittämään, mutta toivottavasti ne auttavat hahmottamaan näkymää edes vähän. Tässä kuvassa on vielä melko alkuilta, mutta valitsin sen silti, koska tämä on ehkä kaikista selkein. Kuva ei ole todellakaan teknisesti laadukkain eikä parhain ottamani vinojen talojen ynnä muun vuoksi, mutta silti se kertoo ehkä enemmän kuin tuhat sanaa.

Minulla olisi vielä vaikka kuinka monta kuvaa New Yorkista, mutta säästän tilaa ja aikaanne hieman myös muillekin kohteille. Summa summarum: New York on käymisenarvoinen paikka ehdottomasti! Jo elokuvista tutut maisemat kaupungilta ja keskuspuistosta saavat innostumaan. Siellä riittää näkemistä, kokemista ja tekemistä ihan varmasti jokaiselle. Perusnähtävyydet kannattaa kiertää läpi ja mahdollisuuksien mukaan myös käydä musikaalissa. Meiltä jäi näkemättä muun muassa Rockefeller Center ja itse olisin halunnut vielä Bronxin eläintarhaan, se olisi ollut varmasti mahtava paikka, mutta aikamme ei riittänyt kaikkeen. Ehkäpä ensi kerralla sitten!

Toinen kohde: SYDNEY, AUSTRALIA

Varoitus: sisältää paljon kuvia! Olin vuoden 2010 lopussa Australiassa pari kuukautta välivuotta viettäen. Viisumi takataskussa minun oli tarkoitus olla siellä puolisen vuotta ja etsiä töitä, mutta palasin kotiin suunniteltua aiemmin. Yövyin koko siellä oloaikani hostellissa Sydneyn keskustassa, joten kaupunki tuli hyvin tutuksi. Tapasin ulkomaalaisia kavereitani, tutustuin uusiin mahtaviin ihmisiin, rentouduin ja vietin aikaani rannalla saaden parhaimman rusketukseni ikinä. Haikeana katselen kuvia ja muistelen reissua, se oli kaikin puolin opettavainen kokemus, jota en vaihtaisi pois - opin muun muassa sen, että kotimaani tulee aina todennäköisesti olemaan Suomi.

Lähdin matkaan tuttuni kanssa ja pitkän, yli vuorokauden mittaisen ja kahden vaihton kautta kulkeneen matkan jälkeen saavuimme perille rättiväsyneinä. Ensimmäiset päivät menivät lähiympäristöön tutustuessa ja yksi vierailukohteistamme oli kuuluisa Bondi beach, josta tämä kuva on otettu. Ranta oli pitkä, kaunis ja täynnä ihmisiä. Se on yksi suosituimmista rannoista Sydneyssä, mutta oma suosikkini löytyi muualta - siitä lisää myöhemmin sekä kuvia että tekstiä. Rannalla oli melko tuulista ja isot aallot, joten en uskaltautunut uimaan. Auringon lämmittäessä oli ihana ottaa pienet päivänokoset. Hassua, että australialaiset viettävät joulun aikaan kesälomaansa!

Meidän hostellilla järjestettiin melkein joka päivä jotain ohjelmaa ja eräänä päivänä oli vuorossa opastettu kävelyretki Bondi beachiltä Coogee beachille. Kävelyreitti kulki aivan meren rannalla kallioiden päällä olevaa polkua pitkin, missä oli myös portaita ja nousuja sekä tasaisin väliajoin eri taiteilijoiden suunnittelemia taideteoksia. Maisemat olivat aivan uskomattoman upeita, niin kuin tästä kuvasta näkyy. Kuviin ei aina välity samanlaista fiilistä kuin silmän verkkokalvoille, mutta ehkä tämä auttaa edes vähän. Rakastan turkoosin väristä vettä! Pysähdyimmekin lähes joka kohtaan ottamaan valokuvia, joten jäimme ryhmästämme jälkeen.

Suosittelen todellakin tekemään tämän kävelyretken, jos Sydneyyn on matkustamassa. Reitti antaa hyvän käsityksen siitä, kuinka kaunis rannikko täynnä erikokoisia rantoja Australialla onkaan. Aurinko porotti melko kuumasti, joten oli tärkeä pitää säännöllisesti juoma- ja kuvaustaukoja. Lopulta saavuimme päämääräämme Coogee beachille omin avuin lähes puoli tuntia muun ryhmän jälkeen - kävely kesti kokonaisuudessaan noin 2,5 tuntia! Perillä meitä odotti hostelliporukan järjestämä barbeque, josta sai ilmaiseksi ruokaa. Tässä kuvassa näkyy kävelyreittiä ja -polkua hieman, tämä on muistaakseni melko alkumatkasta.

Eräänä päivänä menimme Featherdalen villieläinpuistoon, joka sijaitsi hieman Sydneyn ulkopuolella. Harmiksemme meille sattui sääolosuhteiltaan kehno päivä, sillä vettä tuli välillä kuin saavista kaatamalla. Ostettiin ihanat keltaiset kertakäyttösadetakit ja viiletettiin ne päällä pitkin puistoa. Onneksi siellä ei ollut paljoa ihmisiä! Eläimiä oli paljon erilaisia, ja puisto olikin erikoistunut erilajisiin lintuihin, joten niitä löytyi paljon. Niiden lisäksi näimme muun muassa kuvassa olevia söpöjä "pikkukenguruita" eli vallabeja, isompia ns. oikeita kenguruita, dingoja, koaloita, pingviinejä sekä kotoisia maatilaneläimiä kuten lampaita ja marsuja. Täytyy antaa erityismaininta koaloille, ne ovat nimittäin söpöimpiä vähään aikaan näkemiäni eläimiä! Otukset vaan nukkuvat lähes koko vuorokauden ja jäljellä olevan ajan syövät eukalyptuspuun lehtiä - melko rentoa elämää. Harmikseni en saanut koaloista kovin hyviä kuvia, sillä ne oleskelivat katoksessa, jossa oli melko pimeää. Tämän lisäksi kaikki niistä tosiaankin nukkui lähes koko ajan, joten päätin tuohon alemmas laittaa hereillä olevan söpöläisen. Villieläinpuistossa pääsimme myös aitauksen sisään, jossa vallabit, kengurut ja muun muassa emut elävät vapaana. Automaatista sai ostaa niille syötävää ja syöttää niitä! Vallabit olivat söpöjä, mutta isot kengurut hieman pelottavia ja niiden häntä oli jumalattoman paksu! Ne myös tulivat repimään kädestä sen herkkusapuskan, pikkuiset kun söivät ihan nätisti...

Kävimme Sydneystä noin parin tunnin junamatkan päässä sijaitsevassa Blue Mountains -nimisessä kansallispuistossa. Alue oli järjettömän suuri, yli miljoona hehtaa- ria, kaunista eukalyptuspuiden peittämää vuoristoa oli silmänkantamattomiin! Alueeseen kuuluu yhteensä seitsemän kansallispuistoa ja tämä oli niistä suosituin vierailukohde. Paikanpäällä on monia eri kävelyreittejä lyhyistä parin tunnin reiteistä yön yli kestäviin. Valitsimme reitin, joka kesti noin 2,5 tuntia ja joka alkoi ylhäältä näköala- paikalta etenemään alaspäin laaksoon. Kansallispuiston nimi tulee sinisestä usvasta, joka syntyy auringonsäteiden osuessa eukalyptuspuiden öljypisaroihin ja saa koko alueen heijastamaan sinistä.

Reitti oli hieman pelottava, sillä alasmeno tapahtui vuorenreunamaa pitkin kulkevia portaita edeten - välillä oman jalan ja portaan alapuolella ei ollut muuta kuin kymmeniä metrejä syvä pudotus! Loppu hyvin, kaikki hyvin ja pääsimme ehjänä alas.

Yksi Blue Mountainsin kuuluisimmista nähtävyyksistä on kalliomuodostelma The Three Sisters, joka näkyy tässä kuvassa vasemmalla. Se on saanut nimensä muodostaan - kuin kolme siskoa vierekkäin. Korkein siskoista on hieman yli 900 metriä korkea ja ne ovat muodostuneet eroosiosta.

Päästyämme kaikki noin 800 porrasta turvallisesti alas suuntasimme kahdella eri kaapelihissillä takaisin ylös samaan paikkaan, josta matkaan lähdettiin eli näköalatasanteelle. Kaapelihissit olivat melko hintavia kestoonsa nähden, mutta maisemat mitä upeimmat! Niitä ei pysty sanoin kuvailemaan, joten toivottavasti kuvat avaavat tilannetta edes vähän. Ensimmäisessä Scenic Skyway -nimisessä kaapelihississä oli lasinen pohja, josta näki suoraan alas laaksoon. Toinen kaapelihissi kulki suoraan rotkon yli ja sieltä näimme kuvassa olevan kauniin Katoomba Falls -vesiputouksen. Sen juurella oli ihmisiä vilkuttelemassa, olisi ollut hauskaa päästä sinne!

Mikäli on matkaamassa Australiaan hieman pidemmäksi aikaa, suosittelen ilman muuta käymään katsastamassa Blue Mountainsit. Siellä on järjettömän paljon nähtävää suuren kokonsa ja laajan alueensa vuoksi, eikä kaikkea pysty millään näkemään yhden päivän aikana. Suosittelen kohdetta kaikille, etenkin hienojen ennennäkemättömien maisemien, luonnon ja valokuvauksen ystäville sekä miksei myöskin vain uutta kokemusta havitteleville. Kansallispuistossa on yli 90 eri eukalyptuspuulajia, joten se koalojen ja monen muun eläinlajin suosittu kotipaikka - harmi vaan, ettei nähty yhtään karvakuonoa tai muitakaan eläimiä lukuunottamatta joitain lintuja.

Sydneystä löytyy myös Taronga Zoo -eläintarha, jossa tämä söpö norsuvauva hauskuutti meitä leikkimällä renkaalla ja uimalla sen kanssa! Eläintarha sijaitsi Sydneyn edustalla saarella, vähän niinkuin meidän kotoisa Korkeasaari. Lauttamatka kesti noin 15 minuuttia ja sen hintaan sisältyi pääsylippu, joka oli kyllä melko tyyris, mutta hintansa arvoinen ehdottomas- ti. Satamaan päästyämme matka jatkui kaapelihissillä ylös pääsisäänkäynnille, aivan mahtavaa! Kyydissä sai hyvän kokonaiskuvan eläintarhasta ja näki samalla eläimiä yläilmoista. Jossain vaiheessa alkoi satamaan ja eläintarha meni kiinni, joten emme ehtineet kiertää kunnolla ajan kanssa koko aluetta, se hieman harmitti.

Tähän loppuun vielä lupaamani kuva lempirannastani eli Shelly beachistä, joka sijaitsee Manly-nimisellä saarella Sydneyn edustalla. Matka sinne kestää lautalla noin puolisen tuntia. Saarella on paljon vakituisia asukkaita, monia rantoja ja se on todella laaja alue (sieltä löytyy muun muassa kansallispuisto, jossa voi bongata luonnonvaraisia kenguruita) - ehdinkin nähdä siitä vain murto-osan. Shelly beach sijaitsee noin 15 minuutin kävelymatkan päässä satamasta pienessä suloisessa poukamassa, jossa ei tuule paljoa. Se onkin suosikkini sijaintinsa, pienen kokonsa ja kirkkaan kauniin vetensä ansiosta. Siellä oli kiva viettää päivää ruskettuen ja päiväunia ottaen!

Tässä oli tämä melko pitkäkin erikoispostaus, toivottavasti miellytti, vaikkakin matkakuume saattoi iskeä! Minulla olisi ollut vielä paljon kuvia kyseisistä paikoista sekä myös muista reissuista, mutta päätin säästää teitä hieman seuraavaan kertaan. Palaillaan taas viimeistään sunnuntaina ravikuvien kanssa, kiitos kaikille lukijoille ja kommentoijille!